dag 18: van Moab naar Bluff via Mezza Verde - Reisverslag uit Colorado Springs, Verenigde Staten van Marjan Minnebruggen - WaarBenJij.nu dag 18: van Moab naar Bluff via Mezza Verde - Reisverslag uit Colorado Springs, Verenigde Staten van Marjan Minnebruggen - WaarBenJij.nu

dag 18: van Moab naar Bluff via Mezza Verde

Blijf op de hoogte en volg Marjan

30 Juli 2014 | Verenigde Staten, Colorado Springs

Na alweer inpakken vertrokken we voor onze dagtocht, normaal zouden we rechtstreeks naar het dorpje Bluff gereden zijn maar omdat we er al veel over gelezen hadden en het maar een uurtje omrijden was besloten we nog een extra nationaal park te doen nl. Mezza Verde. Dit ligt in de staat Colorado. Eens we in het park waren moesten we met de auto nog een klim doen van een uur. We zaten al snel heel hoog met spectaculaire uitzichten. De streek is hier voor de rest plat, heel veel boeren hier. In het park liggen dorpen (cliff dwellings) die door de Anasazistammen zijn gebouwd tussen 1211 en 1278 onder een rots in een vruchtbare hoogvlakte, vandaar ook de naam Mezza Verde: groene tafel. De dorpen zijn pas toevallig ontdekt in 1867. Er bestaan verschillende dorpen in het park, wij hebben Spruce tree house bezocht, het best bewaarde dorp. Er woonden 60 tot 80 mensen in 130 kamers en 8 kivas (woonruimtes in een put onder de grond) Je kan het je niet inbeelden dat mensen hier echt geleefd hebben. De beschaving is ook plots verdwenen, ze denken door droogtes maar zeker zijn ze daar niet van. We mochten in sommige huisjes ingaan en ook via een ladder in een kiva, heel indrukwekkend, ook spannend voor Ella. Het was tevens een mooie wandeling. Er was vlakbij ook een museum over het dorp met allerhande voorwerpen die ze nog gevonden hebben. Ook stonden er maquettes die het leven in de dorpen voorstelden en hoe ze de huizen gebouwd hebben. Heel leuk en leerzaam voor kinderen. Blij dat we dit park erbij genomen hebben. Onderweg nog gestopt voor een lekkere kom vers fruit(zo kopen we dat hier klaargemaakt, voor weinig geld in de supermarkt, lekker handig en zo houden we het toch gezond). Nadien moesten we door een vlak desolaat landschap verder naar Bluff (terug in de staat Utah) met links en rechts van ons zware onweders, die we van ver zagen naderen met vele spectaculaire bliksemschichten. Wij reden er telkens tussendoor. Het dorpje Bluff stelt niet veel voor, piepklein, geen winkels, 1 café/restaurantje. Er zat dus niets anders op dan daar te gaan eten, we hebben er absoluut geen spijt van, het was gezond EN lekker en nog een goeie Koffie op de koop toe (kom je hier ook al niet gemakkelijk tegen). We slapen nu in een nieuwe Hacienda: La Posada Pintada, een zeer gezellig klein hotel, maar 8 kamers die heel smaakvol zijn ingericht. Enorm veel rust, je hoort hier niks. De temperatuur vandaag was heel aangenaam, rond de 26 graden. Deze mail zullen jullie in vertraging krijgen, het onweer heeft roet in het internet gegooid. Tot morgen.

• 30 Juli 2014 - 16:52

Anja:

Ik dacht vanmorgen al, hé, geen bericht van onze zuiderburen.........maar gelukkig, jullie zijn er weer.
    Als er dan toch een mooi park in de buurt is, inderdaad maar gewoon mee pakken. Jullie kunnen ook wel een boek schrijven na jullie reis.
    Fijne reis verder.
    Groetjesssssssssssssssssssssss

• 30 Juli 2014 - 18:14

Gust En Agnes:

We hebben vandaag lang moeten wachten voor het reisverslag er was, maar wel de moeite.
    Amaai, zo'n kom fruit dat is smullen.En de ondergrondse is ook uniek.
    Nog veel reisplezier en de groetjes

• 30 Juli 2014 - 20:48

Greet:

Normaal als ik van mijne nacht kom kan ik rustig jullie verslag lezen, maar het was dus effe wachten...

• 30 Juli 2014 - 22:42

Noor, Ruben, Arne, Elly En Mike:

Onze reis loopt hier op zijn einde. Morgen gaan we de ferry op richting Denemarken. Wij zijn 3 dagen onderweg om thuis te geraken... Leuk dat we nog wat kunnen
    meegenieten van jullie reis. Tot binnenkort.