dag 16: Moab - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Marjan Minnebruggen - WaarBenJij.nu dag 16: Moab - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Marjan Minnebruggen - WaarBenJij.nu

dag 16: Moab

Blijf op de hoogte en volg Marjan

28 Juli 2014 | Verenigde Staten, Moab

Vandaag hadden we een hele trip voor de boeg, zo’n 550km.
We legden die af via de scenic hwy nr 25 de allereerste die de naam scenic werd genoemd in de USA. We reden daar een 2 ½ over, een weg die ons via verschillende gebergten voerde. Het was heel aangenaam en relaxed rijden, de gehele dag zou dit zo zijn.
Cruise controle op en heel af en toe wat bijsturen. Rond 13.30 stopten we bij een kruispunt om te tanken, aan de andere kant van de straat stond een niet echt uitnodigend eethuisje, maar de honger was binnengeslopen. Bleek dit nu toch een zeer gegeerd en bekend wegrestaurantje te zijn “Blondies” noemde het, Veel volk. De dubbel cheese bacon hamburger was super lekker.
Na deze tussenstop was het nog een 2 uurtjes driven....wroaaaaar…zaaalig rijden zo. We hebben in het totaal 6u onderweg geweest; We zitten nu in het dorp Moab in een goed motel met zwembad dat door Ella en Paul al gretig is uitgetest en goedgekeurd. Morgen trekken we hier naar het Arches Nat. Park.
Vandaag hebben we een record aan foto’s geschoten “ 8 “ Die laten jullie zien door wat voor streek we zijn gereden. Ook vandaag hebben we de 102° F gehaald, dus 39° nu doen we het met een koele 36° om 18H. Nu we weinig te vertellen hebben, kunnen we jullie eens laten weten hoe wij rondreizen: voor onderweg hebben we een koelbox gekocht die in de auto staat met heel veel drinken in en een beetje beleg. Ijs krijgen we elke dag in de motels of kan je bij pompstations gratis nemen. Als het uitkomt doen we onderweg een picknick, in de warenhuizen kan je “alles” vinden tot lekkere verse warme soep en gebraden kip, daar zoeken we dan een slaatje bij uit en rijst of koude petatjes. we hebben 1 koffer die steeds mee naar de kamer gaat, de andere wordt met de was gevuld en af en toe aangevuld. 1 koffer blijft in de auto, die is voor Florida. Ella heeft haar vermaak onderweg met de Tab, zeker als het lange ritten zijn zoals vandaag, of ze slaapt bij tijdens het rijden. Ze heeft ook kleurpotloden en een notablok waar ze zich reuze mee kan bezighouden, de loombandjes komen ook geregeld boven. Ze gaat er hier nog wat bijkopen. Stilletjesaan probeert ze het Engels wat onder de knie te krijgen door zelf vanalles te vragen, het is nog wel moeilijk om de Amerikanen te verstaan, ze praten zooooo snel. De motels zijn tot hier toe allemaal goed in orde, het ontbijt stelt niet veel voor, maar dat lossen we onderweg op. Al goed dat we in december en januari die motels hebben geboekt, meestal is er geen plaats meer vrij, zeker niet dicht bij de parken. Het enige waar we problemen mee hebben is de airco in de kamer, die maakt lawaai, kan ook niet anders. Soms zetten we die af, maar dat is ook niet echt een optie. Wat de mentaliteit van de Amerikanen betreft, in 1 woord “super” wij ervaren alleen maar zeer behulpzame en vriendelijke mensen, bijna erover zelfs. Daar kunnen ze bij ons in de openbare diensten en restaurants heel wat van leren. Alleen het systeem van de rekeningen vinden we nogal raar, je krijgt je rekening, maar dan wordt er van je verwacht dat je er een fooi bijgeeft. Die bedraagt +/- 18% of er staat een keuze op je rekening: 12% 18% of 20% , dus je weet nooit hoeveel je eten uiteindelijk gaat kosten als je de menukaart leest. Nu moeten we wel zeggen dat het eten heel goedkoop is, net zoals de benzine, voor een volle bak betaal je maar de helft van bij ons….daarom rijden die hier met super grote jeeps, pickup trucks en zo, De Robby zou zen hart hier nogal kunnen ophalen hoor.
Walter, de mobilhomes hier, zij trekken bijna allemaal een personenwagen mee. De eerste keer toen we dit zagen dachten we van hé dat is nen echte bumperklever hier voor ons tot we hem voorbijreden en niemand achter het stuur zagen zitten, de wagens bollen gewoon mee aan een volgstang. Heel handig. Zou dat bij ons ook kunnen, mogen?
Wat we ook elke avond doen voor het slapen gaan: de foto’s en films allemaal opslagen op de pc en een memorie stick in mappen zodat we dat later allemaal terug kunnen herkennen en de juiste naam en plaats kunnen geven. We sorteren er dan een paar uit voor de blog. Die blog maken we ook nog en die versturen is soms een probleem want dan heb je wifi nodig en die is er niet altijd even goed. Laatst zat ik een half uur op een steen buiten voor de receptie om die weg te krijgen, kot in de nacht, maar we hebben er dat graag voor over. Wij vinden dit zelf ook heel leuk om te doen en de reacties te lezen. We moeten ook elke avond allerlei toestellen opladen, daarvoor hebben we van thuis 2 kleine kattekoppen meegebracht met elks een adaptor voor, zo kunnen we tot 6 toestellen opladen (PC, Tab, 2 foto toestellen, filmcamera, 2 reserve batterijen, toilet toestellen..) Dan hebben we nog de boekhouding elke dag bij te houden, want als je 5 weken op reis bent, moet je je budget goed onder controle kunnen houden wat heel goed lukt hoor. Dan nog even het road boek en de GPS nakijken voor de volgende dag. Dit alles brengt toch elke avond wat werk met zich mee.
Veel info over de parken vinden we in de goed georganiseerde visitors centers beheerd door De staat zelf. Bijna alle parken kunnen we in via de aangekochte “anual pass” Enkel later bij Monument valley moeten we betalen omdat dit door Indianen privé wordt beheerd;
Voila eventjes saaie leesstof, maar anders hadden jullie niks te lezen.
Wij gaan nu winkelen en vroeg slapen, want morgen vroeg op om een park te bezoeken voor de grote hitte toeslaat.
groetjes

• 28 Juli 2014 - 08:16

Anja:

Ook weleens leuk om te weten hihi

• 28 Juli 2014 - 08:49

Chrobje En Risje:

Jullie foto's zijn stuk voor stuk postkaartmateriaal. Adembenemend gewoon. Hoogtevrees is hier niet gewenst. Ik kreeg het benauwd enkel van de foto's van gisteren met de paarden. Petje af voor jullie dat jullie nog zoveel tijd besteden na elke drukke dag om ons te voorzien van een verslag.
    Lekker meegenieten hier in België en soms jaloers dat we er niet bij zijn.
    Geniet nog en we blijven jullie volgen. Dikke zoen uit het hoge noorden.

• 28 Juli 2014 - 09:03

Marc:

Ja die afstanden zijn natuurlijk heel wat meer dan bij ons.
    En met dat afrekenen daar had ik het er ook moeilijk mee.
    Ik denk dat het zelfs van staat tot staat anders is.
    Nu het zag er weer allemaal zeer indrukwekkend uit.
    Groetjes vanuit een zeer nat Oostende, Marc.

• 28 Juli 2014 - 09:12

Rich:

Ik weet hoeveel tijd het kost om een blog bij te houden tijdens je reis maar het is heeeeeel leuk om te lezen :-) En als jullie terug thuis zijn kan het ook helpen als bij het bekijken van je foto's niet meer weet waar ze precies zijn getrokken.
    Ik ben toch wel een beetje jaloers bij het zien van de foto's. Het ziet er allemaal fantastisch uit.
    Enjoy your trip !!!!

PS Op dit ogenblik is het hier aan 't stortregenen .... pfff ....

• 28 Juli 2014 - 09:55

Celis Van Oeteren:

Jullie kiekjes zijn prachtig. Ons eerste werk iedere morgen is het verslag lezen.
    Gisteren heeft VAKE het maaimachine in handen genomen en MARIA was de assistent, op 2 uur was alles in orde.Met het huis alles pico bello en Marieke is ook iedere dag te zien.
    Wensen jullie nog succes met de ondekkingsreis en veeeeeeeeeel pret. Kusjes en dikke knuffel voor ELLA van Moeke en VAKE.

• 28 Juli 2014 - 10:01

Gust En Agnes:

Brengt veel voorbereiding en organisatie mee om dagelijkse bezigheden te ondernemen.
    Proficiat, we kijken uit naar morgen.
    Groetjes.

• 28 Juli 2014 - 10:43

Sofie, Werner En De Kids:

Hier op de camping komt er af en toe ook zo'n mobilhome met een auto achter, ook aan een stang dus dan zal het wel mogen zeker? Da is wel een raar zicht als je dat de eerste keer ziet, he.
    Vandaag is het hier slecht weer en ik vrees voor heel de dag. Hopelijk is het morgen terug goed weer.
    Geef mijn kleine (grote)kapoen een dikke kus en geniet er maar van. Gr

• 28 Juli 2014 - 22:04

Familie Tops(Wim,wendy,Sam En Joppe:

Hoi daar ver weg wij zijn ondertussen na 3weekjes weer thuis ,voor ons zit het er voorlopig op.
    We hebben net alles eens bekeken ,het ziet er daar prachtig uit.Geniet er voluit van want dat is iets om nooit meer te vergeten .Houd jullie allen goed daar en tot in het kort.groetjes aan Ella van Sam en Joppe.

• 28 Juli 2014 - 22:39

Raf, Ann, Wannes En Nand:

Super leuk om elke dag jullie verslag te lezen ! Geniet nog van jullie reis en geniet maar van de zon. Hier regent het namelijk